AMSTERDAM (15 februari 2016) – Prologis, Inc., een toonaangevende eigenaar, exploitant en ontwikkelaar van logistiek vastgoed wereldwijd, presenteert vandaag de resultaten van een recent uitgevoerd internationaal onderzoek naar de meest aantrekkelijke logistieke locaties in Europa onder gebruikers van distributiecentra.
Top 10: Benelux regeert, Venlo winnaar
De top 5 locaties liggen allemaal in de Benelux en worden door de respondenten vooral gekozen vanwege hun goede infrastructuur en nabijheid van klanten en leveranciers. Venlo is wederom gekozen tot Europees meest aantrekkelijke locatie. Net als in 2013 toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd. Venlo scoort op 9 van de 11 locatiecriteria hoog. Met name op de aspecten ‘beschikbaarheid van grond’, ‘toegang tot transport’, ‘transportkosten’ en ‘wetgeving’.
# | 2016 | 2013 |
---|---|---|
1 | Venlo | Venlo |
2 | Rotterdam | Antwerp-Brussels |
3 | Antwerp-Brussels | Rotterdam |
4 | Central Brabant | Rhein-Ruhr |
5 | East Brabant | Madrid |
6 | Düsseldorf | Liège |
7 | Central Poland | Central Germany |
8 | Antwerp-Hasselt | Pan Regional Romania |
9 | Istanbul | Ile-de-France |
10 | Cologne | Düsseldorf |
Belgische en Duitse locaties volgen op de voet
Op de tweede plaats komt het havengebied Rotterdam, gevolgd door de regio Antwerpen-Brussel (2013: tweede positie). Daarna komt de regio Brabant. De top tien wordt verder bepaald door achtereenvolgens Düsseldorf, Midden-Polen, Antwerpen-Hasselt, Istanbul en Keulen.
Centraal en Oost-Europese locaties in opkomst
De grootste groei ten opzichte van 2013 is de opmars van Centraal en Oost-Europese locaties. Midden-Polen en Istanbul komen de top 10 binnen en Praag staat op nummer 11. In totaal staan er 8 Centraal-Europese locaties in de top 20. In 2013 waren dit er nog 4. Deze locaties scoren in verhouding tot andere Europese locaties vooral goed op ‘lage kosten’ maar ook ‘arbeidskosten’ en ‘vastgoedkosten’ zijn belangrijke criteria.
Terugval West Europese markten
De groei van deze markten gaat ten koste van West-Europese markten. De regio Luik, Parijs, Brussel, Madrid en Midden-Duitsland zijn locaties die grootste terugval laten zien. Luchtvrachtlocaties als Frankfurt en Schiphol verloren ook terrein door factoren als ‘beschikbaarheid van arbeidskrachten’ en ‘arbeidskosten’.