Als Head Research & Strategy bij Prologis in Europa staat Dirk Sosef eigenlijk altijd ‘aan’. Met zijn team begeleidt Dirk een breed palet aan onderzoeksinitiatieven. Constant scant hij welke mondiale ontwikkelingen van belang zijn voor de vastgoedmarkt. “Dat praktisch vertalen van al die verschillende ontwikkelingen in hapklare brokjes is zo gaaf.”
Het begrijpen van de dynamiek van Europese vastgoedmarkten en vooral welke factoren deze markten beïnvloeden is een kunst op zich. Het vraagt vooral om creativiteit. “De ultieme kick is om soms wel honderden pagina’s tegelijk samen te vatten in twee overzichtelijke grafieken”, zegt Dirk. “Het is aan mij om de doelgroep snel en precies te vertellen wat hij of zij moet weten om een beter beeld van onze sector te krijgen, zodat de juiste beslissingen genomen kunnen worden.”
Panklare oplossingen
Alle ‘rauwe data’ en inzichten worden verwerkt tot verschillende opties. “Ik probeer dit voor mijn publiek zo te formuleren dat ik het in 30 seconden, 3 minuten of 30 minuten kan uitleggen. Het creëren van meerdere panklare oplossingen voor een case is belangrijk in deze branche. In je enthousiasme wil je vaak te veel vertellen, maar de persoon tot wie jij je richt wil gewoon weten wat de beste kansen zijn voor zijn of haar organisatie.”
Aan de vooravond
Het is een soort spel en dat wordt er niet makkelijker op binnen een markt die feitelijk nog aan de vooravond staat van iets groters. “Er is binnen onze sector een groeiende behoefte aan het kunnen begrijpen van alle beschikbare data. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Het blijft lastig om alles in perspectief te plaatsen, maar juist dát gaat me redelijk goed af. Wat is de trend en hoe zijn de ontwikkelingen, op zowel de korte als de lange termijn?”
In de familie
Die nieuwsgierigheid zat er vroeg in bij Dirk, opgegroeid in Zuid-Limburg. Zo was hij al in zijn jeugd gefascineerd door de ontwikkeling van steden. “In mijn familie doen we erg veel met ‘bewoning’”, zegt hij met een lach. “Mijn ene opa heeft in het Westland een bedrijf opgezet in de kastuinbouw en mijn andere opa een restauratiebedrijf. Met opdrachten in historistische gebouwen als de Domkerk in Utrecht, het Groote Museum Artis en de Hollandsche Manage in Amsterdam, maar ook de Sint-Jan in Den Bosch.”
De stroomversnelling
Na zijn studie werkte Dirk vijf jaar lang als Head of Research bij vastgoedonderneming Cushman & Wakefield. Toen hij zijn perspectief wilde verleggen naar het buitenland maakte hij de logische overstap naar dé wereldwijde leider in logistiek vastgoed: Prologis. Dat was in 2011, net toen de markt een enorme stroomversnelling ondervond.
Van niche naar Bol.com en Coolblue
“Onze sector was ooit wat je noemt een nichemarkt en vaak wat lastig uit te leggen aan buitenstaanders”, duidt Dirk. “Maar de enorme opkomst en groei van de e-commercemarkt verandert veel. Ook tijdens feestjes hoef ik niet meer uit te leggen wat ik precies voor werk doe. Het kwartje valt snel: ‘Aha, Prologis regelt dus ook die enorme magazijnen voor organisaties als Bol.com en Coolblue.’ Onze branche heeft door e-commerce nog meer een gezicht gekregen.”
Vastlegging van bevindingen
Een groeisector is het en hoe. “De partijen waar wij mee samenwerken snappen heel goed de dynamiek van deze wereld. Ook zij stellen heel vaak de vraag achter de vraag. Voortdurend leg ik al mijn bevindingen vast, bijvoorbeeld in de vorm van een white paper, column of blog. Of ik hou een voordracht op logistieke en vastgoedcongressen en investor events.”
Thema’s die tellen
Die voordrachten worden gewaardeerd, ook binnen de markt. “Dat is het mooie aan een organisatie als Prologis”, zegt Dirk. “Als wij iets zeggen over een trend wordt dat bijna altijd serieus genomen. Omdat we met onze researchafdeling in staat zijn grote thema’s neer te zetten.”
‘We make modern life possible’
Soms komt de input uit wel 50 verschillende hoeken. “Het is aan ons om de rode draad te vinden. En die boodschap te vertalen voor onszelf én de klant. Heel bijzonder om leiding te mogen geven aan deze organisatie. Of zoals ze in de Verenigde Staten zeggen: ‘We make modern life possible.’ Zo voelt dat ook.”