Als er iemand bij Prologis het bedrijf goed kent, is het Gina Helmold wel. Na haar studie Real Estate Management in Stuttgart (Duitsland) begon Gina in 2010 bij Prologis als Leasing Officer. Ze vervulde vervolgens allerlei functies en is sinds 2017 Vice President Market Officer Benelux en in deze rol verantwoordelijk voor het managen van leasing en development contracten met bestaande en nieuwe klanten.
Wat maakt haar rol zo boeiend? Gina gaat op het puntje van haar stoel zitten: “Geen dag is hetzelfde. Het gaat over relaties en niet enkel om een deal te sluiten.” Gina vindt het vooral boeiend om te weten met welke uitdagingen klanten te maken hebben. “Mijn klanten hebben in essentie vooral te maken met de operationele gang van zaken, de logistieke processen, en niet zozeer met de invulling van hun vastgoedbehoefte. Dit laatste staat minder hoog op hun prioriteitenlijst. Ik ben dan ook altijd bezig om de strategische waarde van vastgoed voor het logistieke proces te benadrukken. Ik help mijn klanten met hun beslissingen rond vastgoed zodat zij kunnen focussen op hun core business.”
Tijdens het gesprek komt de term ‘toegevoegde waarde’ vaak terug. Wat betekent dit voor Gina? “We zijn zeker niet alleen dealmaker, wij gaan bij Prologis vooral ook voor langtermijnpartnerships: we zijn een belegger en ontwikkelaar die de belangen van de klant voor langere tijd dient.” En dat betekent volgens Gina niet een telefoonnummer van een helpdesk aanbieden maar een team van specialisten dat klanten optimaal ondersteunt. “Onze relaties doen vooral zaken met de verschillende experts. Zij maken het partnership echt waar.”
Hoe gaat Gina met deze focus op langetermijnrelaties zélf om? “Ik denk dat ik weet wat klanten nodig hebben en hoe ze van elkaar verschillen.” Dit betekent dat ze graag het gesprek aangaat. “Je moet weten wat er werkelijk speelt bij klanten. Dit betekent gewoon veel vragen stellen en dóórvragen. Maar het gaat er volgens Gina ook om de processen voor klanten continue simpel te houden. “Dit betekent onder meer duidelijke contracten en facturen opstellen en helder zijn over de juiste contactpersonen.”
Doorpratend over klantrelaties stipt Gina het belang van persoonlijk contact aan. “Het gaat verder dan over de cijfers praten. Het gaat om vertrouwen creëren. We zijn er trots op dat we met veel klanten al jaren samenwerken. Dit vertrouwen krijg je door eerlijk te zijn.” Communicatie en de wijze van communiceren is hierbij essentieel. “Dit geldt voor hoe je de telefoon opneemt tot en met de gesprekken die je bij de klant voert. Zo voorkom je dat bepaalde zaken kunnen uitgroeien tot een probleem. Dit betekent ook regelmatig vragen hoe het er voor staat, wat we kunnen doen en verbeteren. Het ergste wat je kunt doen is dingen veronderstellen. Je moet de status quo altijd uitdagen. Dat is mijn motto. Zeker nu de business van onze klanten steeds sneller verandert moeten we hier nog sneller op anticiperen.”